FOR A LEGAL GNOSEOLOGY: LEGAL KNOWLEDGE AND LEGAL EDUCATION THROUGH THE ECOLOGIES OF KNOWLEDGE

Authors

  • Gilberto Avance Filho Faculdade de Direito de Vitória
  • Gilsilene Faculdade de Direito de Vitória

DOI:

https://doi.org/10.55839/2318-8650RevParRPv33n1pa237-263

Keywords:

Legal education, Epistemology, Gnoseology, Ecologies of Knowledge

Abstract

This study aims to analyze the characteristics of the modern legal phenomenon from a critical view and the need for a new view of legal knowledge. In this sense, it addresses law as one of the pillars of construction of modernity as a promise to raise the civilizing level of humanity, considering the phenomenon of human rights, and compare the expectations created with the state of this commitment. Then it analyzes the construction of modern Brazilian law and national legal education in the early years of the Empire and discusses some characteristics that spread to the present. Finally, we conclude by analyzing the concepts of indolent reason and the ecologies of knowledge by Boaventura de Sousa Santos to determine the need for a new gnoseology and legal education.

Author Biographies

Gilberto Avance Filho, Faculdade de Direito de Vitória

Mestre em Direitos e Garantias Fundamentais Vila Velha, Espírito Santo, Brasil 

Gilsilene, Faculdade de Direito de Vitória

Possui pós doutorado em Ciências Sociais pela Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (2007). Possui pós doutorado em Direito do Trabalho pela PUC Minas Gerais. Doutorado em Direito e Economia pela Universidade Gama Filho (2005). Mestrado em Instituições Jurídico-políticas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Pós-Graduação em Justitia Constitucional e Derechos Humanos pela Universidade Castilla La-Mancha-Espanha(2006). Pós-graduação em Direito e Processo do Trabalho pela Universidade Cândido Mendes(1999). Pós-graduação em Docência do Ensino Superior pela Universidade Norte do Paraná(2015). Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Espírito Santo (1998), graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2013). É professora do Mestrado e Doutorado em Direitos e Garantias fundamentais da Faculdade de Direito de Vitória. Professora da graduação e coordenadora por 15 anos da Pós-graduação em Direito e Processo do Trabalho da Faculdade de Direito de Vitória. Coordena o grupo de Pesquisa "Invisibilidade Social e energias emancipatórias em Direitos Humanos". Membro do Núcleo docente Estruturante-NDE da Faculdade de Direito de Vitória-FDV. Desenvolve pesquisas e atividades em torno dos seguintes temas: Direito do Trabalho, Sociologia Jurídica, Educação Jurídica, Movimentos Sociais, Grupos sociais invisibilizados (mulheres, negros, comunidades tradicionais, etc). Professora da Academia de Polícia Militar do Espírito Santo.

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Published

2024-07-04

How to Cite

Avance Filho, G., & Passon Picoretti Francischetto, G. (2024). FOR A LEGAL GNOSEOLOGY: LEGAL KNOWLEDGE AND LEGAL EDUCATION THROUGH THE ECOLOGIES OF KNOWLEDGE. Revista Paradigma, 33(1), 237–263. https://doi.org/10.55839/2318-8650RevParRPv33n1pa237-263