USE OF CONSUMER DATA FOR BEHAVIOURAL ADVERTISING WITHIN MARKETPLACE PLATFORMS
DOI:
https://doi.org/10.55839/2318-8650RevParRPv33n1pa23-43Palavras-chave:
Consumer law, Competition law, Data protection, Behavioral advertisingResumo
Advertising plays an important role in consumer market, as it can awaken previously non-existent needs in the consumer and, due to its too much economic potential, has encouraged the creation and use of various engagement strategies. Some marketplace platforms store consumers’ data without proper consent and uses them for the development of advertising according to their behavior. Thus, the issue is based on the absence of regulation regarding such advertising strategy in the Brazilian legal system, since this conduct may violate the privacy of consumers, besides enabling a disproportionate advantage over other suppliers. It seeks to demonstrate what are the legal limits for the development of this practice, as well as to relate the Law of Consumer Relations to the Competition Law, since behavioral advertising unbalances the use of data allowing a non-egalitarian development of the trading system. Therefore, the methodological procedures used for this analysis consist of applied research, with a qualitative and hypothetical-deductive approach and descriptive objective, given to socioeconomic applicability. It is concluded, in view of this, that although behavioral advertising does not yet have a specific regulation in the Brazilian consumer microsystem, when the collection of data is not expressly authorized by consumers, this conduct can be considered abusive, based on Article 39 of the CDC, due to the violation of consumer privacy and the configuration of unfair competition.
Referências
ALMEIDA, João Batista de. A proteção jurídica do consumidor. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.
ALVES, Fabrício Germano. Análise jurídica da comunicação publicitária no microssistema consumerista brasileiro. Tese de Doutorado. Sociedad Democrática, Estado y Derecho. Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), Donostia-San Sebastián, Espanha. 2014.
ANATEL. Resolução n° 477, de 7 de agosto de 2007. Regulamenta o Serviço Móvel Pessoal (SMP). Disponível em: https://www.diariodasleis.com.br/busca/exibelink.php?numlink=1-2-34-2007-08-07-477. Acesso em: 28 mar. 2020.
ANDRIGUI, Fátima Nacy Andrigui. O código de defesa do consumidor pela jurisprudência do Superior Tribunal de Justiça. In: MORATO, Antônio Carlos; NERI, Paulo de Tarso (org.). 20 anos do código de defesa do consumidor: estudos em homenagem ao professor José Geraldo Brito Filomeno, São Paulo: Atlas, 2010.
BATOR, Renee; CIALDINI, Robert. The application of persuasion theory to the development of effective proenvironmental public service announcements. Journal of Social Issues, v. 56, 2000. Available at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.465.3114&
rep=rep1&type=pdf. Access on: 25 March 2020.
BENJAMIN, Antônio; MARQUES, Claudia Lima; BESSA, Leonardo. Manual de Direito do Consumidor. 8. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2017.
BOURGOIGNIE, Thierry. O conceito jurídico de consumidor. Revista direito do consumidor. São Paulo, n. 2, p 7-51, abr./jun., 1992.
BRAZIL. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. 1980. Available at: http://www.conar.org.br/codigo/codigo.php. Access on: 10 March 2020.
BRAZIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRAZIL. Law no 8.078/1990. Código de Defesa do Consumidor. Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8078.htm. Access on: 3 February 2020.
BRAZIL. Law no 10.406/2002. Institui o Código Civil. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2002/L10406compilada.htm. Access on: 26 March 2020.
BRAZIL. Law no 12.965/2014. Estabelece princípios, garantias, direitos e deveres para o uso da Internet no Brasil. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm. Access on: 15 June 2020.
BRAZIL. Law no 13.709/2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13709.htm. Access on: 16 June 2020.
BRAZIL. Superior Tribunal de Justiça. Resp. nº 493.181/SP. Rel. Min. Denise Arruda. DJ 15/12/2005. DP 01/02/2006.
BRAZIL. Superior Tribunal de Justiça. Resp. n° 519.310/SP. Terceira Turma. Rel. Min. Nancy Andrighi. DJ. 20/04/2004. DP 24/05/2004.
BRAZIL. Tribunal de Justiça do Distrito Federal e dos Territórios – TJDFT. Acórdão n.1188548, 07104893320178070020. Relator: Maria de Lourdes Abreu, 3ª Turma Cível, DJ 25/07/2019. DP 02/08/2019.
BRIDGER, Darren. Neuromarketing: como a neurociência aliada ao design pode aumentar o engajamento e a influência sobre os consumidores. São Paulo: Autêntica Business, 2018.
CASADO, Márcio Mello. Proteção do consumidor de crédito bancário e financeiro. 2. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2006. (Biblioteca de Direito do Consumidor). v. 15.
DIAS, Lucia Ancona Lopez de Magalhães. Publicidade e Direito. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.
EHRENBERG, Andrew; BARNARD, Neil; KENNEDY, Rachel; BLOOM, Helen. Brand advertising as creative publicity. Journal of Advertising Research. 2002. Available at: https://www.researchgate.net/publication/260555133_Brand_Advertising_As_Creative_Publicity. Access on: 28 March 2020.
ESCOLA NACIONAL DE DEFESA DO CONSUMIDOR (Danilo Doneda). A proteção de dados pessoais nas relações de consumo: para além da informação creditícia. Brasília: SDE/DPDC, 2010.
FERNANDES NETO, Guilherme. Abuso do direito no Código de Defesa do Consumidor: cláusulas, práticas e publicidades abusivas. Brasília: Brasília Jurídica, 1999.
FIGUEIREDO, Luís Cláudio Mendonça. Matrizes do pensamento psicológico. 20. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
GARCIA, Leonardo Medeiros de. Direito do consumidor: Lei nº 8.078/1990. 14. ed. Salvador: Juspodivm, 2020.
KLEE, Antonia Espíndola Longoni. Comércio eletrônico. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2014.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 8. ed., São Paulo: Atlas, 2017.
LANDIM, Emiliano. Bens digitais: O novo tipo de herança que surgiu na internet. Página da Internet, 2018. Available at: https: //www.aurum.com.br/blog/o-que-sao-bens-digitais/. Access on: 22 March 2020.
LARA GONZÁLEZ, Rafael; ECHAIDE IZQUIERDO, Juan Miguel. Consumo y derecho: elementos jurídico-privados de derecho del consumo. Madrid: Esic, 2006.
LARROSA AMANTE, Miguel Ángel. Derecho de consumo: protección legal del consumidor. Madrid: El Derecho, 2011.
LASARTE ÁLVAREZ, Carlos. Manual sobre protección de consumidores y usuários. 3. ed, Madrid: Dykinson, 2007.
LEÓN ARCE, Alicia de; MORENO-LUQUE CASARIEGO, Carmen; AZA CONEJO, Mª Jesus. Derecho de consumo. Barcelona: Fórum, 1995.
LIMA, Glaydson de Farias. Manual de direito digital. Curitiba: Appris, 2016.
LIMEIRA, Tânia Maria Vidigal. Comportamento do consumidor brasileiro. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.
MATTOS, Analice Castor de. Aspectos relevantes dos contratos de consumo eletrônico. 1. ed. (2009). 1. reimpr. Curitiba: Juruá, 2012.
MARQUES, Cláudia Lima. Contratos no código de defesa do consumidor: o novo regime das relações contratuais. 4. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2004.
MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Ricard. Protección de datos personales y redes sociales: un cambio de paradigma. In: RALLO LOMBARTE, Artemi; MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Ricard (Coord.). Derecho y redes sociales. 2. ed. Navarra: Aranzadi, 2013.
MIRAGEM, Bruno. Curso de Direito do Consumidor. 8. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2019.
MIRANDA SERRANO, Luis María. La contratación a distância de consumo: TRDCU y Directiva 2011/83/UE. In: MIRANDA SERRANO, Luis María; PAGADOR LÓPEZ, Javier (coord.). Derecho (privado) de los consumidores. Madrid: Marcial Pons, 2012.
NATAL, Lei n° 6.260, de 7 de junho de 2011. Cria o Cadastro para Bloqueio do Recebimento de Ligações de Telemarketing e dá outras providências. Available at: http://www.natal.rn.gov.br/_anexos/publicacao/legislação/LeiOrdinaria__6260_.pdf. Access on: 26 March 2020.
NETTO, Felipe Braga. Manual de Direito do Consumidor à luz da jurisprudência do STJ. 15. ed. Salvador: Juspodivm, 2020.
NUNES, Luiz Antônio Rizzatto. Curso de Direito do Consumidor. 13. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
OLIVEIRA, Júlio Moraes. Curso de Direito do Consumidor completo. 4. ed. Belo Horizonte: D’Plácido, 2017.
PAESANI, Liliana Minardi. Direito e internet: liberdade de informação, privacidade e responsabilidade civil. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
PAIVA, Clarissa Teixeira. O que caracteriza uma relação de consumo. Revista Jus Navigandi, ISSN 1518-4862, Teresina, ano 20, n. 4401, 20 jul. 2015. Availabe at: https://jus.com.br/artigos/34128. Access on: 29 March 2020.
PEGUERA POCH, Miguel. Publicidad online basada em comportamento y protección de la privacidade. In. RALLO LOMBARTE, Artemi; MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Ricard (coord.). Derecho y redes sociales. 2. ed, Navarra: Aranzadi, 2013.
PEREIRA, Joel Timóteo Ramos. Direito da Internet e comércio electrónico. Lisboa: Quid Júris, 2001.
PEREIRA, Jonathan Jones dos Santos. A ciência da publicidade: conhecimento intuitivo e uso de princípios de mudança comportamental por especialistas para influenciar consumidores. Dissertação (mestrado). Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações, 2018.
PINHEIRO, Patrícia Peck. Direito digital. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.
PORTUGAL. Lei n° 46, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o consentimento do usuário na utilização dos cookies. Available at: http://www.pgdlisboa.pt/leis/lei_mostra_articulado.php?tabela=leis&nid=1788&pagina=1&ficha=1. Access on: 26 March 2020.
REYES LÓPEZ, María José. Manual de derecho privado de consumo. 2. ed. Madrid: La Ley, 2012.
SALIB, Marta Luiza Leszczynski. Contratos e a tutela do consumidor no comércio eletrônico internacional: a proteção jurídica do consumidor virtual no mercado globalizado. Curitiba: Juruá, 2014.
SANTOS, Fernando Gherardini. Direito do marketing: uma abordagem jurídica do marketing empresarial. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2000.
SCHERKERKEWITZ, Isso Chaitz. Direito e internet. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2014.
SHARP, B. How brands grow: What marketers don’t know. Victoria: Oxford University Press, 2010.
SKINNER, Burrhus Frederic. The behavior of organisms. New York: Appleton-Century-Crofts, 1938.
SKINNER, B. Frederic. Science and human behavior. New York: Macmillan, 1953.
SMITH, Mike. Targeted: how technology is revolutionizing advertising and the way companies reach consumers. New York: AMACOM, 2015
STOCO, Rui. Tratado de responsabilidade civil. 10. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2014.
TARTUCE, Flávio; NEVES, Daniel Amorim. Manual de direito do consumidor: direito material e processual. São Paulo: Método, 2018.
TEIXEIRA, Tarcísio. Comércio eletrônico: conforme o Marco Civil da Internet e a regulamentação do e-commerce no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2015.
VANCIN, Adriano Roberto. MATIOLI, Jefferson Luiz. Direito & internet: contrato eletrônico e responsabilidade civil na web. 2. ed. Franca: Lemos & Cruz, 2014.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Fabrício Germano Alves, Pedro Henrique da Mata Rodrigues Sousa

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao submeter artigos à Revista Paradigma o autor já autoriza sua publicação em caso de aprovação após o devido processo de avaliação, ciente da política de acesso livre do periódico.
O autor declara ciência de que serão publicadas todas as informações consignadas na submissão, incluindo nome, afiliação, titulação e endereço eletrônico.