LIMITS ON ADVERTISING TO CHILDREN AS A TARGET AUDIENCE

Authors

  • Elmer da Silva Marques Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Bruno Felippi Universidade Estadual do Oeste do Paraná https://orcid.org/0000-0002-0782-6767

DOI:

https://doi.org/10.55839/2318-8650RevParRPv33n2pa190-213

Keywords:

children; publicity; advertisements targeting children.

Abstract

This study aims to systematize the legal framework of the limits to advertisements targeting children, as well as the techniques used to hold the attention of children in advertising and, also, it is demonstrated the possibility of their presence in the creation of new legislation on the subject; it is mentioned, too, the new relations of children with video games and loot boxes, as well as their relations to virtual presenters on the Youtube video streaming site. Still, this article seeks to present the international legislative scenario about advertisements addressed exclusively to children, addressing, to that end, the proposals of the Federal Trade Commission (FTC) in the United States of America and Directive 2005/29 in the European Union. Finally, it discusses the Brazilian scenario: Resolution nº 163/2014 of the National Council for the Rights of Children and Adolescents - Conanda and the Brazilian Code of Advertising Self-Regulation.

Author Biographies

Elmer da Silva Marques, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Direito das Relações Sociais pela Universidade Federal do Paraná. Professor-adjunto do curso de Direito na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – câmpus de Francisco Beltrão.

Bruno Felippi, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Discente da Graduação em Direito pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – câmpus de Francisco Beltrão e integrante do projeto de pesquisa “Mecanismos Jurídicos de Proteção à Criança e ao Adolescente” vinculado ao Grupo de Estudo em Direito da Infância e Adolescência.

References

BARTOLI, Emmanuelle. Children's data protection vs marketing companies. International Review of Law, Computers & Technology, v. 23, n. 1-2, p. 35-45, 2009.

BAUDRILLARD, Jean. The Ecstasy of Communication. In: FOSTER, Han. The Anti-Aesthetic: essays on postmodern culture. Seattle: Bay Press, 1983, p. 126-134.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1999.

BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Diário Oficial da União, 191-A, 05 out 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 08 jun 2020.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 16 jul 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em 08 jun 2020.

BRASIL. Lei nº 8.078, de 11 de setembro de 1990. Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 12 set 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8078.htm. Acesso em 08 jun 2020.

BRASIL. Decreto n.º 99.710, de 21 de novembro de 1990. Promulga a Convenção sobre os Direitos da Criança. Brasília: Diário Oficial da União, 21 nov 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d99710.htm. Acesso em 08 jun 2020.

BRASIL. Lei nº 8.242, de 12 de outubro de 1991. Cria o Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 16 out 1991. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8242.htm. Acesso em 08 jun 2020.

BRASIL. Lei nº 13.257, de 8 de março de 2016. Dispõe sobre as políticas públicas para a primeira infância […]. Brasília: Diário Oficial da União, 9 mar 2016. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm. Acesso em 08 jun 2020.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça. Recurso Especial nº 155.808-6/SP. Relator Ministro Humberto Martins. Segunda Turma. Julgado em 10/03/2016, publicado no DJe de 15/04/2016. Disponível em: https://ww2.stj.jus.br/processo/revista/documento/mediado/?componente=ITA&sequencial=1495560&num_registro=201500615780&data=20160415&formato=PDF. Acesso em 14 jul 2020.

BRASIL. Superior Tribunal de Justiça. Recurso Especial nº 1.195.642/RJ. Relatora Ministra Nancy Andrighi. Terceira Turma. Julgado em 13/11/2012, publicado no DJe de 21/11/2012. Disponível em: https://ww2.stj.jus.br/processo/revista/documento/mediado/?componente=ITA&sequencial=1194152&num_registro=201000943916&data=20121121&formato=PDF. Acesso em 14 jul 2020.

BRASIL. CONANDA – Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Resolução n.º 163, de 13 de março de 2014. Dispõe sobre a abusividade do direcionamento de publicidade e de comunicação mercadológica à criança e ao adolescente. Brasília, Diário Oficial da União, 04 abr 2014, Seção 1, p. 4.

BRASIL. CONANDA – Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Plano Decenal dos Direitos Humanos de Crianças e Adolescentes. s/d. Disponível em: https://www.direitosdacrianca.gov.br/conanda/conteudos-estaticos/plano-decenal. Acesso em 08 jun 2020.

BROOKS, Gabriel A.; CLARK, Luke. Associations between loot box use, problematic gaming and gambling, and gambling-related cognitions. Addictive behaviors, v. 96, p. 26-34, 2019.

BRUNO, Giulia. Ramble City: Postmodernism and “Blade Runner”. Cambridge, MIT Press, out., v. 41, p. 61-74, 1987.

CONAR. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária Código e Anexos, 1980. Disponível em: http://www.conar.org.br/ Acesso em 14 jul 1990.

CONAR – Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Estatuto Social do Conar, 2018. Disponível em: http://www.conar.org.br/ Acesso em 14 jul 1990.

COULDRY, Nick; TUROW, Joseph. Advertising, big data and the clearance of the public realm: marketers' new approaches to the content subsidy. International Journal of Communication, n. 8, p. 1710-1726, 2014.

CROSS, Gary. Valves of desire: A historian's perspective on parents, children, and marketing. Journal of Consumer Research, v. 29, n. 3, p. 441-447, 2002.

ESTADO DE SÃO PAULO. Tribunal de Justiça do Estado de São Paulo. Apelação Cível nº 0342384-90.2009.8.26.0000. Relator Desembargador Ramon Mateo Júnior. Julgado em 8 de maio de 2013. Disponível em: https://criancaeconsumo.org.br/wp-content/uploads/2007/07/Ac%C3%B3rd%C3%A3o-Pandurata.pdf. Acesso em 13 jul 2020.

GARCIA, Leonardo de Medeiros. Código de Defesa do Consumidor comentado artigo por artigo. Salvador: JusPodium, 2016.

GARDE, Amandine. Advertising Regulation and the Protection of Children-Consumers in the European Union: In the Best Interests of... Commercial Operators? The International Journal of Children's Rights, v. 19, n. 3, p. 523-545, 2011.

GUNTER, Barrie; OATES, Caroline; BLADES, Mark. Advertising to children on TV: content, impact, and regulation. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

HARRIS, Judith Rich. Where is the child's environment? A group socialization theory of development. Psychological review, v. 102, n. 3, p. 458, 1995.

JAMESON, Frederic. Postmodernism and Consumer Society. In: FOSTER, Han. The Anti-Aesthetic: essays on postmodern culture. Seattle: Bay Press, 1983, p. 111-125.

MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL. Procurador Regional dos Direitos do Cidadão Jefferson Aparecido Dias. Nota técnica nº 2/2014. Disponível em: http://www.crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/legis/conanda/conanda_nota_tecnica_propaganda_abusiva_20_02_2014.pdf. Acesso em 8 jun. 2020.

MIRAGEM, Bruno. Curso de Direito do Consumidor. 6ª ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2016.

NISHIYAMA, Adolfo Mamoru; DENSA, Roberta. A proteção dos consumidores hipervulneráveis: os portadores de deficiência, os idosos, as crianças e os adolescentes. 2010. Revista de Direito do Consumidor, v. 76, out. 2010, p. 13-45, 2010.

NUCCI, Guilherme de Souza. Estatuto da criança e do adolescente comentado: em busca da Constituição Federal das Crianças e dos Adolescentes. 4ª ed. Rio de Janeiro: Gen, 2018.

PEREIRA JÚNIOR, Antonio Jorge. Direitos da Criança e do adolescente em face da TV. São Paulo: Saraiva, 2011.

RIDEOUT, Victoria. The Common Sense census: Media use by kids age zero to eight. San Francisco: Common Sense Media, 2017.

SAGIROGLU, Seref; SINANC, Duygu. Big data: A review. In: 2013 international conference on collaboration technologies and systems (CTS). IEEE, 2013. p. 42-47.

TURNER, John C. et al. Rediscovering the social group: A self-categorization theory. New York: Basil Blackwell, 1987.

UNIÃO EUROPEIA. Diretiva 2005/29/CE do Parlamento Europeu e do Conselho, relativa às práticas comerciais desleais, 11 mai. 2005. Disponível em: <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32005L0029&from=PT>. Acesso em: 02 abr. 2020.

YOUTUBE. Guia de campo: Como criar para o YouTube Kids. Google Brasil Internet Ltda, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/yt/family/.Acesso em: 23 de jun.

Published

2024-12-20

How to Cite

da Silva Marques, E., & Felippi, B. (2024). LIMITS ON ADVERTISING TO CHILDREN AS A TARGET AUDIENCE. Revista Paradigma, 33(2). https://doi.org/10.55839/2318-8650RevParRPv33n2pa190-213