HIGHER EDUCATION AS A PERSONAL RIGHT: CONTRIBUTION OF DISTANCE LEARNING

Authors

  • Giovanna Christina Moreli Alcantara da Silva Unicesumar / Discente - Doutorado https://orcid.org/0000-0002-6528-0459
  • Ivan Dias da Motta Universidade Cesumar - UNICESUMAR - Maringá/PR
  • Nelson Nunes Tenório Junior Universidade Cesumar - UNICESUMAR - Maringá/PR

Keywords:

Right to education; Distance education; Higher education

Abstract

Education is a social and fundamental right for all, provided for in the 1988 Federal Constitution, and is essential for the effective development of individuals' personalities and for the realization of a fairer society. It is therefore up to the public authorities to define the guarantees for access to education at the two levels provided for in the legislation, Basic Education and Higher Education, as a way of enabling equality between individuals. In order to build the democratization of Higher Education, Distance Education (DE) has emerged as a teaching modality capable of helping to ensure the right to education, as it breaks down geographical barriers, allows for the social inclusion of individuals who are unable to attend educational institutions and access to higher education. This qualification, in addition to individual development, is directly related to socio-economic development. In this scenario, this study aims to carry out a critical analysis based on data from the latest Higher Education Census, published in 2023, and referring to a historical series of all higher education in Brazil. For this study, only distance learning is considered, discussed in the light of the means used by the government to guarantee higher education. It is essential to increase the number of places available in public and private institutions in order to meet the demand for individuals able to take advantage of higher education opportunities. It is therefore crucial to protect educational rights, the realization of personality rights and social development.

Author Biographies

Giovanna Christina Moreli Alcantara da Silva, Unicesumar / Discente - Doutorado

Doutoranda do Programa de Mestrado em Ciências Jurídicas pela Universidade Cesumar – Unicesumar (2023),  bolsista pelo Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições de Ensino Superior (PROSUP/CAPES), integrando a linha de pesquisa “Instrumentos para Efetivação dos Direitos da Personalidade”, Mestra em Ciências Jurídicas pela Universidade Cesumar – Unicesumar (2023),  graduada em Direito, pela Universidade Cesumar – Unicesumar (2020), e em Pedagogia, pela Universidade Estadual de Maringá (2021); auxiliar de cartório na Vara Cível Fazenda e Competência Delegada em Sarandi/PR. Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/9447438937375982. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6528-0459. E-mail: giovannachristina1997@gmail.com

Ivan Dias da Motta, Universidade Cesumar - UNICESUMAR - Maringá/PR

Professor permanente do Programa de Mestrado em Ciências Jurídicas pelo Centro Universitário de Maringá – Unicesumar. Possui graduação em Direito, pela Universidade Estadual de Maringá (1996), mestrado em Direito das Relações Sociais, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998), e doutorado em Direito das Relações Sociais, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000), pós-doutorado em Direito Educacional, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Atualmente é professor permanente do Programa de Mestrado em Direito do Centro Universitário de Maringá, integrando a linha de pesquisa “Instrumentos para Efetivação dos Direitos da Personalidade”. Atua profissionalmente também na área da advocacia e consultoria em Direito Educacional. Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/1508111127815799. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7515-6187. E-mail: ivan.motta@unicesumar.edu.br.

Nelson Nunes Tenório Junior, Universidade Cesumar - UNICESUMAR - Maringá/PR

Doutor em Ciência da Computação pela PUCRS com pós-doutorado pela IT University e pela Universidade de Copenhague, ambas na Dinamarca. Pós-doutorado e pesquisador visitante na na UTT, França.

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Published

2024-07-04

How to Cite

Christina Moreli Alcantara da Silva, G., Motta, . I. D. da, & Tenório Junior, N. N. (2024). HIGHER EDUCATION AS A PERSONAL RIGHT: CONTRIBUTION OF DISTANCE LEARNING. Revista Paradigma, 33(1), 289–311. Retrieved from https://revistas.unaerp.br/paradigma/article/view/3322