Environmental education in the curriculum of biological sciences courses: a documentary study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59464/2359-4632.2025.3038

Keywords:

Environmental education, Initial teacher training, Biology curriculum, Educational public policies

Abstract

Objective: To analyze the inclusion of Environmental Education in the curricular matrix and pedagogical project of a Biological Sciences course. Method: Descriptive, exploratory and documentary study, carried out between February and December of 2023, at a Higher Education Institution in the city of Quirinópolis- GO. Based on the analysis of the syllabuses of the disciplines and curricular matrices of the years 2009, 2015 and 2021, qualitative-quantitative analyses were carried out to verify the number of disciplines and topics that refer to environmental themes. Results: The analyses indicate that the Biological Sciences course presents Environmental Education in its pedagogical project, syllabuses and disciplines, however, in a secondary way, since this theme is not, in general, linked to teaching practice, and, when it appears, it is inserted in few areas of knowledge, such as, for example, Ecology, Botany and some pedagogical disciplines, being, therefore, little treated in an interdisciplinary way in this course. Conclusion: It was found that the insertion of the environmental theme occurs insufficiently and in only some disciplines of the course, compromising the individual's formation in relation to Environmental Education.

References

Reigota M. O que é educação ambiental, Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 2023.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: Acesso em: 10/11/2022.

Oliveira L, Neiman Z. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Análise do Processo de Elaboração e Aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira De Educação Ambiental, 2020; 15(3): 36–52.

Diniz AM, Ahlert A. Educação Ambiental: prática docente na educação básica. Revista Sergipana de Educação Ambiental - Revisea, 2021; 8(1): 2359-4993.

Brasil. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 10/11/2022

Lopes TS, Abílio FJP. Educação Ambiental Crítica: (Re)pensar a formação inicial de professores/as. Revbea, 2021; 16(3): 38-58.

Brasil. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

Nunes MV, Feitosa RA. Estudo sobre a tríade Educação Ambiental, Ensino de Biologia e Formação de Professores: uma revisão sistemática de literatura. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico 2022; 8: e173422.

Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2022.

Silva JAR, Leal FSR, Lima JPS. A pesquisa-ação como ferramenta para Educação Ambiental. Ensino, 2022; 23(5): 683-688.

Campos DBE, Cavalari RMF. Educação ambiental e formação de professores enquanto “sujeitos ecológicos”: processos de formação humana, empoderamento e emancipação. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. 2017;34(1): 92-107.

Brasil. Resolução nº 02, de 26 de junho de 1997. Dispõe sobre os programas especiais de formação pedagógica de docentes para as disciplinas do currículo do ensino fundamental, do ensino médio e da educação profissional em nível médio: Disponível em: Acesso em: 15/02/2023.

Stortti MA, Sanchez CP. Diálogos entre a formação inicial docente em biologia e a temática da justiça, conflitos e racismo ambiental. Rev Eletr Mestr Educ Ambient. 2019;36(2):60.

Barbosa GS, Oliveira CT. Educação ambiental na Base Nacional Comum Curricular. Rev Eletr Mestr Educ Ambient. 2020;37(1):323-35.

Lima MJGS. Educação ambiental e ensino de ciências e biologia: tensões e diálogos. REnBio - Rev Ens Biol SBEnBio. 2019;12(1):115-31.

Bilert VSS, Lingnau R, Oliveira M. A educação ambiental nos cursos das ciências sociais aplicadas. Rev Perspectiva. 2014;38(142):103-13.

Silva AFS, Bastos AS, Pinho MJS. Educação ambiental e sustentabilidade nos cursos de licenciatura da Universidade do Estado da Bahia – Campus VII. Rev Bras Educ Ambient. 2021;16(3):362-76.

Published

2025-02-07

How to Cite

Fialho, W. C. G. (2025). Environmental education in the curriculum of biological sciences courses: a documentary study. Revista Científica Integrada, 8(1), e202505. https://doi.org/10.59464/2359-4632.2025.3038