Nurse’s role in teaching self-care to children with type 1 Diabetes Mellitus and their families

Authors

  • Natália Maria Giolo de Sousa Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP)
  • Silvia Sidnéia da Silva Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP)
  • Lilian Sheila de Melo Pereira do Carmo Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP)
  • Erika do Carmo Bertazone Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP)
  • Belisa Vieira da Silveira Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP)

DOI:

https://doi.org/10.59464/2359-4632.2024.3398

Keywords:

Type I Diabetes Mellitus, Child, Selfcare, Family, Nursing

Abstract

Palavras-chave: Transtorno afetivo bipolar. COVID-19. Saúde mental. Fenomenologia. Psicopatologia.

Objective: To describe the educational actions directed towards self-care for children with Type 1 Diabetes Mellitus (T1DM) and their families, utilized by nurses and described in the scientific literature. Methods: This is a narrative literature review. The search was conducted in the databases of Latin American and Caribbean Health Sciences Literature (LILACS), Nursing Database (BDENF), and Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (MEDLINE). After applying the inclusion and exclusion criteria, 17 articles were selected from which three thematic categories emerged after reading. Results: The results indicate that the diagnosis of T1DM in children often occurs during hospitalization due to the family's lack of knowledge regarding the signs and symptoms and delays in seeking healthcare. The diagnosis triggers fear and significant changes in the daily life of the child and their family, requiring nurses to develop creative and playful educational and self-care technologies. Conclusion: It is noted that nurses play a fundamental role in developing self-care in the context of T1DM, aiming to foster autonomy, increase knowledge, and minimize potential complications of the disease.

References

GÓES, A. P. P.; VIEIRA, M. R. R.; JÚNIOR, R. D. R. L. Diabetes mellitus type 1 in the familiar and social context. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 124- 128, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/Vx5RLQrbNV4YvCR8QBgQ Jtd/?lang=pt. Acesso em: 25 março 2022.

FRAGOSO, L. V. C.,et al. Autocuidado em pacientes com diabetes mellitus tipo 1: vivências de adolescentes. Rev fund care online, v. 11, n. especial, p. 289-296, 2019.

INTERNATIONAL DIABETES FEDERATION. IDF Diabetes Atlas. 10a ed. Brussels: IDF; 2021. Disponível em: https://diabetesatlas.org/idfawp/resource- files/2021/07/IDF_Atlas_10th_Edition_2021.pdf. Acesso em: 25 março 2022.

COSTA, B. B.; MOREIRA, T. A. Principais aspectos fisiopatológicos e clínicos presentes no Diabetes mellitus tipo I (autoimune). Research, Society and Development, [S.L.], v. 10, n. 14, p. 1-7, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2177 3/19446. Acesso em: 25 março 2022.

BRUTSAERT, E. F. Diabetes mellitus (DM). MSD Manuals, set. 2020. Disponível em: https://www.msdmanuals.com/pt- br/casa/dist%C3%BArbios-hormonais-e- metab%C3%B3licos/diabetes-mellitus-dm-e- dist%C3%BArbios-do-metabolismo-da-glicose-no- sangue/diabetes-mellitus-dm. Acesso em: 25 março 2022.

BRASIL. Lei no 7.498, de 25 de junho de 1986. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da enfermagem, e dá outras providências. Brasília, 25 de junho de 1986; 165o da Independência e 98o da República. Organizado por JOSÉ SARNEY, Almir Pazzianotto Pinto. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7498.htm. Acesso em: 23 maio 2022.

SILVA, K. R. et al. Atuação do Enfermeiro no diagnóstico, tratamento e controle do Diabetes Mellitus. Research, Society and Development, [S.L.], v. 11, n. 4, p. 1-14, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2609 9/23912. Acesso em: 23 maio 2022.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A.; Metodologia científica: procedimentos básicos, pesquisas bibliográficas, projeto e relatórios e trabalhos científicos. 7. ed. 9. reimpr. São Paulo: Atlas, 2017.

LEAL, D. T. et al. A vivência dos familiares de crianças e adolescentes portadores de diabetes mellitus tipo 1. Revista Eletrônica de Enfermagem, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 189-96, 2012. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S1518-19442012000100022. Acesso em 24 maio 2022.

PEDRINHO, L. R. et al. Brinquedo terapêutico para crianças com Diabetes Mellitus tipo I: intervenções no domicílio. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 1-9, 2020. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S1414-81452021000300201. Acesso em 24 maio 2022.

NOBRE, C. M. G. et al. Cuidado à criança e ao adolescente com diabetes mellitus tipo 1. Rev. enferm. UFPE on line, Recife, v.13, n. 1, p. 111-117, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/ article/view/238622/31137. Acesso em 24 maio 2022. 12. ORTIZ, L. O. M. et al. Melhores práticas de enfermagem em educação em diabetes à criança hospitalizada: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica de Enfermagem, São Paulo, v. 19, p. 1-12, 2017. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2018/09/913011/a56. pdf. Acesso em 24 maio 2022.

COSTA, J. D. et al. Tecnologias educacionais no cuidado às crianças com diabetes mellitus tipo 1: síntese do conhecimento. Espaço para a Saúde, [S.L.], v. 22, p. 1- 11, 2021. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2022/01/1353792/73 2-texto-do-artigo-2589-1-10-20210924_final.pdf. Acesso em: 25 março 2022.

QUEIROZ, M. V. O. et al. Sensibilizando a criança com diabetes para o cuidado de si: Contribuição à prática educativa. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 337-343, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/LmgtyZvRxMQZGzCgkWf yNjy/?lang=pt. Acesso em 24 maio 2022.

RIBEIRO, A. L. T. et al. Avaliação de tecnologia educativa para crianças com diabetes: estudo metodológico. Escola Anna Nery, Brasília, v. 25, n. 5, p. 1- 9, 2021. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S1414-81452021000600212. Acesso em 24 maio 2022.

AGRA, G. et al. Experiências Paternas de Crianças com Diabetes Mellitus. Journal of Nursing UFPE/Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 10, n. 6, p. 2066-2074, 2016.

Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/ article/view/11219/12801. Acesso em: 25 março 2022. 17. BRANCAGLIONI, B. C. A. et al. Crianças e adolescentes que convivem com diabetes e doença celíaca. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 1-8, 2016. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S1983-14472016000100411. Acesso em: 25 março 2022.

COLLET, N. et al. Autocuidado apoiado no manejo da Diabetes tipo 1 durante a transição da infância para adolescência. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 52, n. 8, p. 1-9, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/z8fkXS849fBsTz9BTG VgjGz/?lang=en. Acesso em 24 maio 2022.

BANCA, R. O. L. et al. Brinquedo Terapêutico no ensino da insulinoterapia a crianças com diabetes: estudo de caso qualitativo.Revista Eletrônica de Enfermagem, São Paulo, v. 21, p. 1-7, 2019. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/09/1118950/a0 1-52591.pdf. Acesso em 24 maio 2022.

DANTAS, I. R. O. et al. Modelos explicativos das famílias de crianças com diabetes mellitus tipo 1. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 73, n. 4, p. 1-9, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/Ztn8FNrnCLvrNV9WMS vWNnM/?lang=pt. Acesso em 24 maio 2022.

OKIDO, A. C. C. et al. As demandas de cuidado das crianças com Diabetes Mellitus tipo 1. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, p. 1-7, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/VjdhWBbJBG444V97mhg 3k3v/?lang=pt. Acesso em 24 maio 2022.

CRUZ, D. S. M. et al. Vivências de mães de crianças diabéticas. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 1-8, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/sWySNHBG37HVpZhSV7 NPyBy/?lang=pt. Acesso em: 25 março 2022.

PENNAFORT, V. P. S. et al. Rede e apoio social no cuidado familiar da criança com diabetes. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 69, n. 5, p. 912-919, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/3SGKDs9zYP3PjXnvT43 QS7D/abstract/?lang=pt. Acesso em 24 maio 2022.

SPARAPANI, V. C. et al. Estrutura conceitual para o desenvolvimento de videogames para crianças com diabetes mellitus tipo 1. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 27, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/8KtKNKnhxF9XqHHjpJn Kdbf/?lang=pt. Acesso em 24 maio 2022.

MOURA, D. J. M. et al. Construção de cartilha sobre insulinoterapia para crianças com diabetes mellitus tipo 1. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 2, p. 7-14, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/tmGrRQRWy73RGCwN Mp4j3FR/?lang=pt. Acesso em 24 maio 2022.

Published

2024-09-27

How to Cite

Sousa, N. M. G. de, Silva, S. S. da, Carmo, L. S. de M. P. do, Bertazone, E. do C., & Silveira, B. V. da. (2024). Nurse’s role in teaching self-care to children with type 1 Diabetes Mellitus and their families. Revista Científica Integrada, 7(1), e202416. https://doi.org/10.59464/2359-4632.2024.3398